آموزش ریاضی چرتکه

بلاگ-آموزش-ریاضی-چرتکه | پویا ابتکار برتر صداقت

آموزش ریاضی چرتکه تهران

آموزش ریاضی چرتکه بسیار هائز اهمیت می باشد. زیرا بسیاری از دانش آموزان و نیز کودکانی که با چرتکه آشنایی پیدا کردند نسبت به بقیه افراد عملکرد بهتر و قابل توجهی در حل مسائل ریاضی داشته اند.

مزایای یادگیری چرتکه

مغز انسان شامل دو نیم کره چپ و راست می باشد. حافظه نیم کره چپ، کوتاه مدت است. ولی برخلاف آن حافظه نیم کره راست. بلند مدت بوده و تصاویر و اطلاعات بصورت تصویری درآن ثبت می شود. با تحریک نیم کره راست مغز از طریق حساب ذهنی و هماهنگی سطح هوشیاری چشم ها، گوش ها و دست ها، مغز قادر به ذخیره سازی وبازیابی می باشد. و تصاویر و اطلاعات به صورت دائمی در آن ثبت می شود. به عقیده انیشتن تصویر سازی از دانش مهم تر است . چون تصویر سازی منبع اصلی کشف دانش می باشد.

آموزش چرتکه به کودکان

ما به آموزش چرتکه به کودکان تاکید داریم زیرا : یک تفریح است در مقایسه با محاسبات #ریاضی یادگیری چرتکه خیلی فرارتر می باشداعتماد به نفس را بالا برده تفکر بصری فرزندان را ارتقا می بخشدکودکان به شگل ملموس و دیداری محاسبات آشنا می شوند و محاسبات ریاضی را با سرعت بالا حتی سریعتر از ماشین حساب انجام میدهند والدین فرزند_خلاق با قدرت تمرکز و استقامت ذهنی بالاتری را پیش روی خود میبیند.

کودکی که علم محاسبه با چرتکه را فرا میگیرد .در میان جمع دوستان خود اعتماد به نفس بالایی دارد که این اعتماد به نفس در تمام مراحل زندگی وی سازگار خواهد ماند. زمانی که مهارت محاسبه با چرتکه درکودک بالا رود. همزمان تصویر سازی چرتکه و حل مسائل ریاضی به صورت ذهنی درمغز کودک شکل میگیرد. که این عمل سبب افزایش قدرت تخیل در آنها می شود که قدرت تخیل یکی از ارکان اصلی در خلاقیت انسان می باشد. زمانی که محاسبات به درستی انجام می شود. افزایش دقت وتمرکز به صورت همزمان در کودک رخ می دهد. همانطور که گفته شده چرتکه ابزار تفریحی و یک نوع تفریح شگفت انگیز است.  تفریحی که حاصل جمع یک عدد چند میلیونی را به یک عدد بزرگ دیگر به راحتی و در زمان کوتاه به سرانجام می رساند.

محاسبات

محاسبات کلی توسط نیم کره چپ صورت میگیرد که در این راستا دو چیز حائز اهمیت می باشد :

۱–تقویت توانایی یادگیری

۲– بازیابی تصویری که هماهنگی بسیار بالایی بین دونیم کره مغز ایجاد می شود.

این عمل سبب بهبود مهارت های بی نظیر، مدیریت زمان، تمرکز وتوانایی وحل مسائل می شود چرتکه به عنوان یک ابزار تدریس باستانی با مهارت مدرن آموزشی در جهت پویایی و تکامل مغز نوآموز به عنوان یک هیجان وسرگرمی تلقی می شود. کودکان در راستای آموزش از طریق تکنیک شنیداری قدرت تمرکز خود را افزایش میدهند حال در تکنیک تند نویسی سرعت عمل ودقت خود را افزایش داده وهمینطور کارکرد با فلش کارت را نیز می آموزند.

نکته ای که سبب می شود والدین فرزندان خود را ثبت نام کنند در واقع آشنایی با همان اهداف یادگیری چرتکه و همگامی و تطابق با آموزش مدارس کشور می باشد، پس در واقع میتوان گفت چرتکه وسیله جدید آموزشی نیست، اما با یاد گرفتن ساختار آن توسط معلمان، دانش آموزان می توانند از آن برای تثبیت و مفاهیم ریاضی استفاده نمایند.

محاسبه ریاضی

چرتکه ابزاری برای محاسبه ریاضیات پایه و جهت تسهیل در امر محاسبات روزانه از گذشته در نقاط مختلف آسیا رایج بوده است.
استفاده از آن با ظهور ماشین حساب هاو ابزار های جدید کاهش یافت.
اما حضور آن در کتاب های درسی و با توجه به سیستم ده تایی اعداد و لزوم ایجاد مفهوم جدول ارزش مکانی جهت تسهیل یادگیری و به اصطلاح یادگیری مفهومی قابل توجه بوده به طوری که در چاپ های جدید تر به طور وسیع و گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

این موضوع با ظهور بحث محسابات ذهنی با چرتکه شکل جدیدتری به خود گرفت.
بعضی از موسسات با کپی کردن و ترجمه سیستم آموزشی دیگر کشورها سعی در آموزش این روش نوین کردند که بازدهی پایین داشته و به طور آشکارا باعث ایجاد اختلال در دانش آموزان گردید.

سخن آخر

در کشور ما به شدت احساس نیاز شد. تا این نوع محاسبات با کتاب درسی هم خوانی و هماهنگی پیدا کند. و به توانایی های دست ورز، ذهنی،شنیداری و دیداری و حل مسئله دانش آموزان نیز کمک موثر کند. امری که به شدت در چرتکه های وارداتی نادیده گرفته شده است.
سیستم نوین و یکپارچه چرتکه ایرانی با نام واک مث با نظارت علمی دکتر وحید عالمیان و گروهی از متخصصان تعلیم و تربیت سعی در ایجاد تفاوت در آموزش چرتکه دارد. به گونه ای که یادگیری ریاضیات و هوش ریاضی دانش آموزان تقویت شود. و در مدرسه عملکرد بسیار بهتری داشته باشد.
کافی است هر یک از کتب ریاضی از اول ابتدایی تا متوسطه را نگاهی کرده تا نام ایشان را به عنوان مولف مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی ها استفاده می کند تا تجربه بهتری از مرور را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت، با استفاده ما از کوکی ها موافقت می کنید.